Producten via VSV's en IGO's

Als Federatie vinden we het belangrijk om documenten die beschikbaar komen en gedeel kunnen worden onder VSV's ook hier te delen. Dit is een dynamische pagina, voor suggesties weet ons te vinden via info@federatievsv.nl

Toolkit benchmarking uitkomstindicatoren voor Integrale Geboortezorg

De Toolkit ‘Benchmarking uitkomstindicatoren’ is een hulpmiddel voor het monitoren van de eigen kwaliteitsindicatoren in de integrale geboortezorg. De Integrale Geboortezorg Organisaties (IGO’s) hebben hun kennis en ervaring over kwaliteitsdata gebruikt voor de ontwikkeling van dit rapportagedocument. Met behulp van deze toolkit kunnen samenwerkingsverbanden hun eigen kwaliteitsindicatoren voor integrale geboortezorg monitoren. Door monitoring van de kwaliteitsindicatoren en vergelijking van deze indicatoren binnen het eigen VSV en eventueel met andere VSV’s, kan de toolkit een belangrijke bijdrage leveren aan het leer & verbeterproces van een VSV.

Belangrijke kenmerken:

• Excel-template: De toolkit wordt opgeleverd met voorbeelddata.
  • Eigen data: Met behulp van het ingebouwde stappenplan kunnen VSV’s de template aanpassen voor hun eigen analyse- en verbetercyclus. VSV’s vullen de basistool met hun eigen indicatoren en data.
  • Kwaliteitsmanagement: Praktisch hulpmiddel voor structureel kwaliteitsmanagement van IGO’s, VSV’s en samenwerkende VSV’s.
  • Gezamenlijke analyses: Zorgverleners gaan gezamenlijk de kwaliteitsindicatoren benoemen en definiëren en overeenstemming bereiken over de te vergelijken indicatoren.
  • Vergelijkende analyses: De toolkit maakt het mogelijk om kwaliteitsindicatoren tussen verschillende IGO’s en VSV’s te vergelijken. Best practices kunnen worden geïdentificeerd en gedeeld.
  • Verklarende factoren: inclusief voorbeeld van uitwerking verklarende factoren per indicator.

Bekijk of de toolkit nuttig kan zijn in het leer & verbeterproces van jouw VSV en/of jouw regio. Bij vragen kun je contact opnemen met Jack van Mechelen via qocon@bravis.nl.​​​​​​​

Toolkit IGO Verdeelmodel

De Integrale Geboortezorg Organisaties (IGO’s)  in Nederland hebben hun kennis en ervaring met ‘het verdelen van inkomsten achter de voordeur’ verzameld in het nieuwe hulpmiddel Toolkit IGO verdeelmodel. De lessen en ervaringen van IGO’s met integrale bekostiging en verdeelmodellen is gebundeld en samengebracht tot een overzichtelijk document. Deze toolkit is ontwikkeld door en voor IGO’s maar ook ter inspiratie voor andere samenwerkingsverbanden en sectoren in de zorg die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling naar meer passende zorg waarbij verschuiving van financiën een rol speelt.

Een tarief per cliënt

Anders dan bij reguliere VSV’s ontvangen de betrokken zorgaanbieders in een zorgketen of zorgprogramma, die samen een IGO vormen, per fase één tarief per cliënt. De zorgaanbieders maken afspraken met elkaar wie welk deel van dit integrale tarief ontvangt. Uitgangspunt hierbij is dat het de samenwerking stimuleert, bijdraagt aan kwalitatief goede en veilige zorg waarbij de cliënt centraal staat en er gezamenlijke verantwoordelijkheid is voor de cliëntenpopulatie. Dit vraagt veel vertrouwen in elkaar en samenwerking op basis van gelijkwaardigheid.

Sinds 2017 hebben een aantal regio’s in Nederland een Integrale Geboortezorg Organisatie (IGO) opgericht waarin de zorgverleners intensief samenwerken ondersteund door integrale bekostiging. In 2023 is integrale bekostiging een reguliere vorm van bekostiging geworden naast monodisciplinaire bekostiging. De kennis en ervaring die IGO’s in al die jaren hebben opgedaan met verdeelmodellen achter hun eigen voordeur hebben ze uiteengezet in deze nieuwe toolkit ‘IGO verdeeelmodel’. Deze toolkit beschrijft de keuzes die zorgverleners kunnen maken voor het ontwerpen en inrichten van een eigen IGO verdeelmodel. Daarnaast worden de randvoorwaarden, uitdagingen en succesfactoren gedeeld voor het verdeelmodel.

Lees hier de toolkit en bekijk of het nuttig kan zijn voor de ontwikkelingen in jullie regio! Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Linda Nijenhuis via info@annature.nl.