feat img nieuwsbrief feb 2024

Nieuwsbrief Februari 2024

Gouda, 16 februari 2024

Geachte collegae, beste VSV-bestuurders en leden van de VSV’s,

De eerste nieuwsbrief van het nieuwe jaar, bewust pas begin februari, omdat er in januari een heel aantal dingen zijn gebeurd, waar we jullie in mee willen nemen.

Over een aantal onderwerpen willen we jullie in deze nieuwsbrief informeren. Een groot deel van deze onderwerpen willen we ook interactief met jullie bespreken op onze Algemene Ledenvergadering op 22 maart in Gouda.

We willen jullie van harte uitnodigen om hierbij aanwezig te zijn, we kijken ernaar uit om jullie teontmoeten!

Algemene ledenvergadering 22 maart

Op 22 maart willen we elkaar fysiek ontmoeten van 13-17uur in het Huis van de Stad in Gouda.We zullen verantwoording afleggen over het gevoerde beleid (ook financieel) over 2023, maar ook in gesprek gaan over de grote ontwikkeling die de Federatie en haar leden aan het doormaken is.We willen zaken toelichten over de organisatie en financiën van de Federatie en dit ook toetsen bij de leden. Verder zullen we in gesprek gaan over het Stimuleringsprogramma voor VSV’s, het Babyconnect-traject, capaciteitsuitdagingen enzovoorts. Aanmelden kan via deze link.

Stimuleringsprogramma ZonMw

De afgelopen maanden is er door de Federatie met ZonMw, CPZ en het NRCG hard gewerkt aan de verdere vormgeving van het stimuleringsprogramma voor VSV’s. De insteek was een helpend programma, wat aansluit bij de realiteit van een VSV en niet veel extra werk van de VSV’s vraagt. Dit betekent: een passende aanvraag, hulp bij het aanvragen en verantwoordenen ruimte om aan de slag te gaan met de zaken die spelen in een VSV. Met elkaar zijn we dit steeds meer aan het inrichten en verwachten we in maart met de partners meer info te kunnen delen. In november is er een webinar geweest waarin een eerste blik op het programma hebben gegeven. Parallel hieraan zijn deze partners een traject bij de NZA gestart om te werken naar structurele bekostiging vanaf 2027 voor de VSV’s.

We realiseren ons dat dit spannend is voor de VSV’s, want er zijn nog zaken onduidelijk. Weet dat onze insteek (en die van de andere programmapartners) is om het VSV te ontlasten qua te verzetten werk en te helpen in de goede zaken die ze doen. Marije is vanuit de Federatie aanspreekpunt op dit thema.

Subsidie VWS

De doorontwikkeling van de VSV’s door middel van het basiskader vraagt ook om een doorontwikkeling van de Federatie. Hiervoor hebben we een tijdelijke subsidie bij het ministerie van VWS aangevraagd. Dit, omdat we nu geen substantiële verhoging van de contributie van de leden kunnen vragen. De subsidie is toegezegd, wat maakt dat we een aantal uitvoerende taken nu kunnen gaan starten. De bestuurlijke taken zullen nog steeds uit de contributie van de leden moeten worden betaald, maar we proberen deze taken zo klein mogelijk te houden. Hetaanspreekpunt qua financiën is Martien

nieuwsbrief 16224 3

Vacatures bij de Federatie

Op 22 maart brengen we Leonie van Rheenen ter stemming om toe te treden tot ons dagelijks bestuur. Zij heeft vanaf september meegelopen en actief geparticipeerd om te kijken of ze hier een rol wilde vervullen. Als zij wordt gekozen, wat we van harte aanbevelen, bestaat het dagelijks bestuur dan uit Marije, Martien en Leonie.

Marlies heeft aangegeven uit het dagelijks bestuur te willen, maar wel een aantal uitvoerende taken te willen vervullen als expert. Het bestuur heeft haar gevraagd of ze aan wil blijven als voorzitter van de bestuurlijke vergaderingen en dit heeft Marlies toegezegd, waar we blij mee zijn!

Er komt een vacature voor dagelijks bestuurslid, omdat we dit graag met vier personen willen inrichten. Meer informatie via de vacature vind je hier.

Lian en Sandra uit het huidige algemeen bestuur hebben aangegeven liever een uitvoerende rol te willen. Sandra heeft al veel opgepakt op het gebied van kwaliteit, indicatoren en PREM en we zijn blij dat ze deze taken wil blijven uitvoeren. Lian houdt zich bezig met de dossiers capaciteit en Kansrijke Start en zal een nieuwe rol gaan vervullen, die we verderop beschrijven.

Eerder hebben we aangegeven van een algemeen bestuur graag naar een Raad van Advies te willen gaan. Babette heeft aangegeven hier voorlopig nog haar plaats in aan te houden. Dat betekent ook dat we vijf nieuwe leden voor onze Raad van Advies zoeken. De laatste hand wordt momenteel aan het functieprofiel gelegd en deze wordt waarschijnlijk volgende week op onze site geplaatst.

Tenslotte gaan we invulling geven aan het contact met de VSV’s in de verschillende regio’s. Hierin willen we in de regio’s een regio-coördinator zetten naast de coördinator van het consortium en de PAN-coördinator. We denken dat dit trio met elkaar kan zorgen dat de VSV’s ondersteund worden op verschillende onderwerpen en op die manier ook ontlast. Tegelijkertijd hopen we zo als Federatie meer zichtbaar en aanspreekbaar te worden voor de leden. Op deze manier staan we nog meer in contact met de leden en kunnen we ook op landelijk niveau met de juiste onderwerpen aan de slag die passen bij de vragen uit de regio.

Er zijn momenteel negen regio’s waar een coördinator voor wordt gezocht voor 12-14 uur per week. Het is ook mogelijk om coördinator voor meerdere regio’s te zijn. Meer informatie over de vacature is te vinden via deze link.

Deze regio-coördinatoren zullen ondersteund worden vanuit een klein bureau van de Federatie. Hierin zien we nu een rol voor een landelijke coördinator die het aanspreekpunt voor de coördinatoren is en deels taken aan landelijke tafels vervult. Lian is bereid gevonden deze taak voor de komende periode op te pakken, we denken dat dit de VSV’s en coördinatoren goed helpt vanuit haar expertise als ketenregisseur.

Naast deze coördinator komt een bureau-coördinator. Deze zal de lopende zaken vanuit het bestuur verder oppakken en aanhaken bij landelijke ontwikkelingen die lopen. Marije zal de komende tijd deze taak er naast haar bestuurstaak bij doen.

Door deze invulling denken we op een juiste manier de doorontwikkeling van de Federatie te doen met niet direct allemaal nieuwe mensen, maar ook gebruik te maken van de reeds bestaande kennis. Op de ALV zullen we dit verder toelichten. Hieronder een eerste afbeelding met de opzet.

nieuwsbrief 16224 4

Communiceren met de Federatie en als VSV’s onderling

Als Federatie zijn we aan het inventariseren hoe we de VSV’s kunnen ondersteunen in de communicatie intern, maar ook met andere VSV’s en met de Federatie. Als bestuur willen we daarom weten waarmee en hoe we onze leden het beste kunnen ondersteunen. Daarom de oproep via deze link de zeer korte uitvraag in te vullen. Dit helpt ons om ook op dit vlak met de juiste zaken aan de slag te gaan.

Onderzoek beleid bij 41 weken zwangerschap

Van Anna Seijmonsbergen en haar collega-onderzoekers ontvingen we de vraag om de vragenlijst voor hun onderzoek omtrent het beleid bij 41 weken zwangerschap te delen. Omdat dit een onderwerp is dat in veel VSV’s speelt en verschillende kanten kent, hierbij de link naar de vragenlijst en de oproep om in te vullen als je dit nog niet gedaan hebt. Dank namens de onderzoekers alvast!

Tweede versie visiedocument Acute geboortezorg

Alweer een jaar geleden leverden we ons visiedocument “Acute geboortezorg” op. We waren en zijn blij dat veel mensen en organisaties het hebben gelezen en hierover in gesprek met ons wilden gaan. Ons doel was steeds om met elkaar te kijken hoe we regio’s die tegen deze zaken aanlopen kunnen ondersteunen. Inmiddels hebben we een aantal aanpassingen gedaan naar aanleiding van feedback van verschillende partners, de uitgezette lijnen en adviezen zijn niet veranderd. Het nieuwe document is hier te vinden, in de laatste bijlage vindt u de gedane aanpassingen. We zijn ook aan het kijken naar het doorontwikkelen van de triagewijzer en te kijken of dit een helpend instrument kan zijn in deze uitdagingen. Op de ledenvergadering van 22 maart zal Lian dit onderwerp verder toelichten.

Babyconnect

Zoals bekend is het Babyconnect project een subsidieproject voor digitale gegevensuitwisseling in de zorg. Veel VSV’s hebben gebruikt gemaakt van de ondersteuning van Babyconnect om subsidie aan te vragen voor digitalisering. Het Babyconnect project stopt aan het einde van dit jaar. Hoewel er erg veel bereikt is, zijn er nog veel zaken die, in het belang van de eindgebruikers (waaronder de VSV’s) moeten worden geregeld. Zo moet er bijvoorbeeld één punt zijn waar iedereen die tegen ICT-problemen aanloopt zich kan melden en vanuit dat punt moet dan gezorgd worden dat die problemen worden opgelost. Voor een aantal taken die op dit moment binnen de cyclus van de gegevensuitwisseling worden verricht (bv functioneel beheer, helpdesk, onderhandelen met ICT- leveranciers, vorm geven aan het zogenaamde XIS-keurmerk, waaraan leveranciers moeten voldoen enz.) is de Federatie benaderd met het verzoek deze taken over te nemen. Hoewel wij van mening zijn dat het goed is als (het bestuur van) de Federatie zich hiermee bezighoudt, vinden wij dat wij eerst moeten zorgen dat wij voor onze leden klaar staan! Wij zijn in overleg met Babyconnect om te kijken of en zo ja welke taken wij zouden kunnen overnemen. Harde randvoorwaarde is hierbij dat het niet de VSV’s zijn die dit gaan betalen. Ook mag het niet ten koste gaan van onze verantwoordelijkheid naar onze leden. Graag gaan wij op de ALV met u in gesprek over de noodzaak/wenselijkheid deze taken op ons te nemen. Meer informatie hierover deelde Babyconnect reeds en is te lezen via deze link.

Webinar sociocratie

Als Federatie vinden we gelijkwaardige besluitvorming in een VSV zeer belangrijk. Voor de federatie is sociocratie hier een belangrijke stap in geweest. Om VSV’s meer inzicht te geven in wat de sociocratie is en hoe dit wordt vormgegeven in een aantal VSV’s is een webinar georganiseerd. Meer informatie en de optie om in te schrijven, vind je hier.

Een korte blik in de zaken waarmee we bezig zijn, weet dat we grote stappen aan het zetten zijn in het belang van onze leden. Daarom gaan we hierover ook graag met u in gesprek op 22 maart. Heeft u zaken die u ons mee wilt geven, kunt u dit ook eerder doen via een mail naar: .

Dank allen voor het gestelde vertrouwen in ons en weet ons te vinden bij vragen en/offeedback!

Hartelijke groet, namens het hele bestuur,

Marije Droogendijk
Voorzitter

Scroll naar boven