Gouda, 12 september 2024
Beste leden van de Federatie,
Ledenbijeenkomst 4 oktober
Op 4 oktober hopen we elkaar te ontmoeten in de Domus Medica van 13-16 uur. Na een kort informatief gedeelte waar we updates geven over onder andere het subsidieprogramma, Babyconnect en het kwaliteitsregister voor klinisch verloskundigen willen we graag met elkaar in gesprek. Dit gaan we doen in 2 workshoprondes waar te kiezen is uit 4 workshops, namelijk:
- In gesprek met het bestuur
Wie zijn het eigenlijk in dat bestuur? Waar willen we heen als Federatie? Wat wilt u meegeven aan hen? - De cliënt, wat moet je ermee?
We hebben in de inventarisatie van de subsidieaanvragen gezien dat bijna alle VSV’s het onderwerp Cliëntparticipatie hebben meegenomen. Maar hoe geef je cliëntenparticipatie nu vorm? En wat is clientparticipatie eigenlijk? In deze workshop word je meegenomen hoe je als VSV een begin kan maken om cliëntparticipatie sterk neer te zetten en de client een solide positie te geven in jullie VSV. - Ambitie, vertrouwen en daadkracht! Bouwen aan betekenisvolle samenwerking
In deze workshop gaan we aan de slag met de ingrediënten voor een kansrijke samenwerking. Hoe creëer je draagvlak en zet je ambitie om in daadkracht? Hoe voorkom je een schijnsamenwerking? En hoe kom je tot gedeelde kernwaarden en wederzijds vertrouwen om aan gezamenlijke doelen te werken? - Vliegende start
De subsidievragen zijn ingediend, hoe nu verder? Tijdens deze workshop gaan we samen met jullie aan de slag om scherp te krijgen waar je nu al mee bezig kunt totdat het geld binnen is, maar ook wat je na 1 januari kunt gaan doen. Een interactieve workshop met als resultaat concrete punten waar je mee aan de slag kunt.
Meld je als VSV aan via deze link. Online bijwonen is helaas niet mogelijk. We kijken wel of het eerste deel op te nemen is en later terug te kijken voor leden.
Vanuit de ogen van een regio-coördinator
Implementatie basiskader Verloskundige Samenwerkingsverbanden, deadline 15 juli 2024,14:00 uur, status: Gesloten.
De zomervakantie kan beginnen!! Reflecteren, ontspannen, wandelen of moet ik zeggen hiken? Rust en werk zijn geen concurrenten maar complementair. Wij zijn gaan reflecteren en ‘hiken’, geen langere en vermoeiende wandeling in het buitengebied maar een inspirerende zoektochtdoor jullie aanvragen. Wat is er op grote schaal aangevraagd? Wat zijn de overeenkomsten? Waar kan samengewerkt worden? Maar vooral welke onderwerpen kunnen wij alvast voorbereiden en verder uitdiepen zodat we voortvarend met elkaar aan de slag kunnen wanneer de subsidie is toegekend.
Uit een combinatie van noeste arbeid, een indrukwekkend overzicht van alle onderwerpen waarvoor subsidie is aangevraagd, creatieve brainstormsessies en inspirerende bijeenkomsten is een agenda ontstaan voor de komende maanden waarin we in tweetallen onderwerpen uitdiepen die als een rode draad door de aanvragen lopen. We zullen profielen uitwerken voor de VSV coördinator en de kwaliteitsmedewerker die jullie als basis kunnen gebruiken voor de werving in jullie eigen VSV. Er worden handvatten (door)ontwikkeld voor de thema’ssamenwerken, capaciteit, clientparticipatie, communicatie en de PDCA cyclus. We houden jullie op de hoogte van onze vorderingen en zullen tussentijdse resultaten regelmatig bij jullie toetsen.Heb je wensen of ideeën laat het ons weten! Wij houden jullie op de hoogte. De eerste resultaten zijn zichtbaar, in de vorm van workshops, tijdens de Federatie bijeenkomst van 4 oktober, waar onze ideeën uiteraard ook op sociocratische wijze getoetst worden.
Nieuwe toolkit benchmarking uitkomstindicatoren voor Integrale Geboortezorg
De Toolkit ‘Benchmarking uitkomstindicatoren’ is een hulpmiddel voor het monitoren van de eigen kwaliteitsindicatoren in de integrale geboortezorg. De Integrale Geboortezorg Organisaties(IGO’s) hebben hun kennis en ervaring over kwaliteitsdata gebruikt voor de ontwikkeling van dit rapportagedocument. Met behulp van de toolkit kunnen samenwerkingsverbanden hun eigen kwaliteitsindicatoren monitoren en vergelijken binnen het eigen VSV en met andere VSV’s. De toolkit kan daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan het leer & verbeterproces van een VSV.
Bekijk of de toolkit nuttig kan zijn in het leer & verbeterproces van jouw VSV en/of jouw regio!
Nieuwe Toolkit IGO Verdeelmodel beschikbaar!
De Integrale Geboortezorg Organisaties (IGO’s) in Nederland hebben hun kennis en ervaring met ‘het verdelen van inkomsten achter de voordeur’ verzameld in het nieuwe hulpmiddel Toolkit IGO verdeelmodel. De kennis en ervaring die IGO’s in al die jaren hebben opgedaan met verdeelmodellen achter hun eigen voordeur hebben ze uiteengezet in deze nieuwe toolkit IGO verdeelmodel. Deze toolkit beschrijft de keuzes die zorgverleners kunnen maken voor het ontwerpen en inrichten van een eigen IGO verdeelmodel. Daarnaast worden de randvoorwaarden, uitdagingen en succesfactoren gedeeld voor het verdeelmodel.
Lees hier de toolkit en bekijk of het nuttig kan zijn voor ontwikkelingen in je eigen regio!
Standpunt Federatie Babyconnect
Momenteel lopen de gesprekken met het landelijk programmabureau, de penvoerders en het ministerie van VWS over de voortzetting van Babyconnect.
We zetten in op een herkenbare structuur met steun van alle partners, maar ook op het vertrouwen van de VSV’s. Dit vraagt om verbinding tussen de partners die nu reeds een grote rol vervult hebben en partijen (zoals de Federatie) die in een duidelijkere rol krijgen. Er is door alle partijen nu gevraagd om verlenging in tijd van het project. Nu overdragen naar de VSV’s en Federatie is niet passend als we kijken naar het standpunt dat de leden ons in maart van dit jaar meegaven. We hebben dit uiteengezet in een brief naar VWS, deze is hier te lezen.
Uitvraag gegevens per VSV
Sandra Simons is onze data en kwaliteitsexpert. Zij is nauw betrokken bij de indicatoren- en PREM- werkgroep van het CPZ en zet zich in bij Perined om de verbinding tussen hen en de VSV’s te maken. Zij heeft behoefte aan informatie en contactpersonen vanuit de VSV’s. U ontvangt daarom deze week een mail van haar met de vraag om een aantal gegevens. Deze gegevens zullen we als Federatie gebruiken, als we ze willen delen met andere organisaties zullen we dit apart bij u uitvragen. Als u vragen of opmerkingen heeft met betrekking tot dit onderwerp, weet Sandra te vinden!
Ter inspiratie Duurzame innovaties
In maart 2024 is door een groep mensen gesproken over duurzame innovaties in de geboortezorg. Hierbij werd men geïnspireerd door sprekers uit het buitenland. Hier is een kort verslag van geschreven dat jullie hier kunnen vinden. Als Federatie herkennen we de uitdagingen die geschetst worden en zien we ook de maatschappelijke opgave die er ligt voorde zorg.
Conferentie Kansrijke Start
Op woensdag 9 oktober organiseert CPZ de conferentie Kansrijke Start, samen maken we het verschil. Er is een veelzijdig programma opgesteld, o.a. met input en goede tips van PFNL en NVK.Ook zijn er diverse accreditaties toegewezen, waaronder KNOV en NVOG en V&VN. Alle informatie zoals het programma en aanmeldinformatie vind je hier.
Dan sluit ik graag af door jullie te bedanken voor de steun die we ontvangen als Federatie en het warme welkom dat jullie de regio-coördinatoren hebben gegeven!
We hopen jullie te ontmoeten op 4 oktober in Utrecht!
Hartelijke groet, namens de Federatie,
Marije Droogendijk